”Delta i kampen mot coronaviruset och hjälp till att minska smittspridningen i Kronoberg” Denna rubrik kunde man utläsa i en av de kampanjer som Kreation hjälpt Region Kronoberg med för att minska smittspridningen av Covid-19.
I samband med pandemistarten kämpade i princip alla svenska regioner med att plana ut kurvan för smittspridning av Covid19. Kronoberg var under en period en av de regioner med högst spridning och flera kommunikationsinsatser för att sprida kunskap och öka medvetenhet kring risker genomfördes. Vid tillfället var kunskapen kring hur var och en kunde bidra ganska låg.
Svår information blev lättillgänglig med quiz
Kampanjen byggde på en gamification-strategi där kommunernas invånare tävlar med och mot varandra inom regionen. Målsättningen var att kampanjen skulle spridas viralt och att inga ekonomiska medel för marknadsföring skulle behöva tillföras. Detta lyckades och kampanjen fick stor spridning och högt engagemang i sociala kanaler. Syftet med den aktuella lösningar var att, trots stort allvar, hitta ett lite mer lekfullt sätt att föra fram råd och rekommendationer till målgrupper som var svåra att nå med förbud och restriktioner.
Belöning för din insats
Momenten i quizet är utformade så att de ska tillföra en personlig mental belöning samt ett kollektivt beröm. Kampanjen är starkt kopplat till Facebook som spridningsplattform och för varje person som genomför testet, genereras en digital medalj samt ett diplom med personens namn. Efter avslutat quiz kan varje deltagare skräddarsy sitt diplom och sedan dela resultatet vidare på Facebook. I samband med delningen får man också reda på hur andra har klarat sig och hur poängställningen ser ut mellan kommunerna. Kampanjen passar även på att förklara varför vissa beteenden är viktiga och hur det bidrar i kampen mot Corona. Testa och se corona-kampen.se