Destination Kalmar AB är Kalmars eget destinationsbolag vars uppgift är att jobba med regionens attraktivitet för såväl besökare som invånare. Företaget driver frågor inom marknadsföring, evenemang och turism vid sidan av sitt engagemang i Kalmar Slott. Kreation reklambyrå har haft förmånen att följa dem på denna resa och varit delaktig i flertalet varumärkesbyggande kampanjer och profilfrågor.
Sociala medier – primär kanal
Flertalet av de kampanjer som skapats har haft tydligt fokus på att bygga och stärka Kalmars varumärke mot strategiskt utvalda målgrupper i hela Sverige. Segmentering och anpassat material för varje enskild målgrupp har varit ett viktigt rättesnöre för byråns arbete. Kreation har stått för kreativa lösningar samt producerat flertalet filmer anpassade för sociala kanaler så som Facebook, Instagram och Youtube.
Att tillgängliggöra evenemang för stadens besökare
Kalmar erbjuder en sommar fullspäckad med event, konserter och kulturella arrangemang. För att erbjuda stadens besökare en bra översikt av allt som händer har man i samarbete med Appbolaget AB utvecklat en heltäckande app. Kreation har ansvarat för konceptuell utveckling, UX-design samt marknadsföring av appen.
Äkta och levande innehåll för organisk spridning
Kalmar är fyllt med glada och kända människor som alla vill ställa upp och hjälpa till. Kreation har fokuserat på att hitta tydliga ramverk som bidrar vid social spridning. Allt från tävlingar på Instagram till hot spots för selfies. Och resultatet – ja det får vi berätta om när vi träffas. Läs mer om Kalmar på Kalmar.com