Viral kampanj för Gota Medias tidningar.

Dagens morgontidning behöver inte längre ta plats på frukostbordet och hamnar nödvändigtvis inte heller i pappersåtervinningen. Nyheter förmedlas dygnet runt i otaliga digitala kanaler och branschens stora utmaning handlar om att möta upp läsarnas krav på tillgänglighet.

Logga in och få tillgång till hela nyhetsflödet

Från Gota Medias sida har man beslutat att göra tidningarnas digitala flöde betydligt fylligare och merparten av de nyheter som förmedlas i papperstidningen eller e-tidningen publiceras nu i tidningens nyhetsflöde på webben. Det fördjupade innehållet är exklusivt för tidningarnas prenumeranter och kräver att man loggar in.

En av de största utmaningarna i samband med tidningarnas digitala lanseringar handlade om att lära redan befintliga prenumeranter att de behövde aktivera sitt konto och logga in för att kunna läsa nyheter i sin helhet.

Viral kampanj för att skapa kännedom

För att på ett lättsamt sätt visa upp tidningarnas digitala möjligheter skapade vi en viral kampanj som bygger på en löpsedelgenerator. På lopsedeln.me kan man skapa sin egen personliga löpsedel genom att skriva in sitt namn och låta generatorn slumpa fram ett löp med din morgontidnings logotyp.

Digital löpsedelsgenerator som Kreation reklambyrå tog fram för Gota Media.

Resultat lite utöver det vanliga.

Redan vid smyglansering, som bestod av att vi som byrå gjorde några testdelningar på Facebook, tog den virala spridningen full fart. På bara ett par timmar hade generatorn fått flera tusen besök och de följande tre veckorna besöktes sidan av nästan 70 000 besökare.

I skrivandets stund (15 jan 2015) har sidan haft över en kvarts miljon besökare och över 20 000 löpsedlar har skapats och delats på Facebook. Just nu pågår en större uppdatering av appen och inom kort kommer funktionen att släppas för alla koncernens tidningar.

Besöken till löpsedelsgeneratorn steg i taket.