Utmaning

Växjöbostäder har en hög ambitionsnivå på sin digitala satsning och vårt uppdrag var tydligt: Skapa Sveriges bästa hemsida för offentliga bostadsbolag!


Genomförande

Vårt arbete påbörjades under våren 2014 då vi var med och skapade en referensgrupp bestående av personer på olika positioner i företaget. Vi ansvarade för och genomförde flertalet workshops med olika fokus bl.a. interaktionsdesign, målgruppsanalys, varumärke, användarvänlighet, funktionsbehov samt framtidssäkring. Detta gav oss viktig kunskap och en stabil bas för det fortsatta arbetet.


Lösning

En av de viktigaste förändringarna är att hemsidan är anpassad till att se bra ut oavsett vilken enhet besökaren surfar på. Mobil, padda eller stationär dator, det spelar ingen roll, det ser lika bra ut överallt. För hyresgästerna har vi gjort det enkelt att hitta till de mest efterfrågade funktionerna. Vi implementerade även en kraftfull sökfunktion där man kan filtrera på träffresultatet för en smidigare och snabbare sökning.

Den som söker lägenhet kan på ett enkelt och överskådligt sätt se bilder och läsa om alla områden, filtrera på typ av boende samt inte minst kolla var det finns lediga lägenheter just nu. Dessutom har vi kopplat på en unik Google Maps-lösning där allt finns markerat på kartor och som självklart presenterar hur många lediga lägenheter, bilplatser och förråd som finns. Funktionen är mycket avancerad då den hämtar data från ett externt bostadssystem och kombinera detta med koordinater via Google Maps.


Digital branding (varumärkesanpassning på webben)

Vi jobbade hårt och medvetet med att hela hemsidan skulle genomsyras av Växjöbostäders nya varumärke. Självklart följer hemsidan den nya grafiska profilen där användandet av det grafiska elelementet blir särskilt framträdande. Även bildvalen återspeglar varumärket. Helt i linje med profilmanualen har vi lyft in bilder med mycket människor och variation i ålder, kön och etnicitet för att spegla mångfald och att Växjöbostäder är möjligheternas boende. För att verkligen säkerställa att hela hemsidan har rätt tonalitet och känsla i språket har vi gått igenom samtliga texter och anpassat dem till varumärkeskommunikation. Du hittar den grafiska profilen här: http://profil.vaxjobostader.se/